tirsdag den 21. august 2007

Copacabana og Titicacasøen

Nu er vi nået hjem fra en hyggelig weekend i Copacabana ved Titicacasøen med en anden dansk familie, Morten og Louise og deres børn Emil, Amelia og Alberto. Turen derud var virkelig flot og det var ret fedt at se noget andet end travle La Paz til en afveksling. Nu har jeg bl.a. set min første lama.
Vi boede rigtig flot, med udsigt over Titicacasøen og hængekøjer udenfor værelserne, så man kunne ligge og nyde den friske søluft (imodsætning til den meget forurenede luft der er i La Paz..). Da det blev lørdag gik jeg lidt rundt i Copacabana og købte forskellige små souvenirs, tøj og smykker.. Dvs. da jeg tømte min taske oppe på værelset kunne jeg se at jeg egentlig havde købt en del ting, men det kommer man let til når alt er så billigt. (I alt brugte jeg under 150 danske kroner på hele weekenden og fik bl.a. en t-shirt, strikketrøje, øreringe, to halskæder, armbånd, fingerring, og et krus til min tandbørste) Jeg var også inde i byens kirke, som er meget kendt for sin mørke Jomfru Maria over alteret. Hvad angår religion er Copacabana en meget interessant by, fordi den er et tydeligt eksempel på hvordan indianernes naturreligioner har blandet sig med de spanske erobreres katolicisme. Så vidt jeg har forstået ser en del af indianerne Jomfru Maria som et billede på Pachamama (moder jord), og de har taget flere af de kristne symboler til sig og blandet med deres religion.
Om eftermiddagen forsøgte Emil (Louise og Mortens søn på 6 år) og jeg at kravle op af et lille bjerg bag hotellet for at se udsigten. Det lykkedes os desværre ikke at komme helt til toppen fordi stien vi gik på ind imellem forsvandt, så vi endte med at give op liige før toppen. Men udsigten var stadig fantastisk og til gengæld nåede vi hjem til spisetid.
Om søndagen ville vi have været på Isla del Sol (soløen), men droppede det fordi det ikke passede så godt mht. at Orla skulle hjem og sove og sådan noget. Det var lidt en skam, for jeg tror det kunne være rigtig spændende at se. Indianerne i Bolivia ser Isla del Sol som stedet hvor deres skabelsesberetning fandt sted. Det var der solen blev født og den første Inca og hans søster/kone. Der er også en masse historier om at Incaerne skulle have smidt en masse guld og skatte i Titicacasøen da spanierne kom i 1500-tallet.
Men dette bliver højst sandsynlig ikke mit sidste besøg i Copacabana ved Titicacasøen (eller i sommerhuset som Mia og Hans Ole kalder det), så der skulle være rig mulighed for at opleve Soløen en anden gang.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Sofie!

Jeg håber, at det er i orden, at jeg læser med på din blog :)

Dette indlæg var vældigt interessant skrevet, synes jeg. Det må være spændende at opleve en helt anden kultur med alle dens forskelligheder fra vores egen mht. religion, normer og form.

Jeg glæder mig til at høre mere om alle dine andre spændende oplevelser og dine tanker derom i løbet af det næste år.

Pas på dig selv.

Kærlig hilsen
Anne Storgaard (Dannerhøj Gruppe)

Familien Baagøe Vestergaard sagde ...

Hej Sofie
Glad for du har været ved Copacabana (Titicaca) louise og jeg var der for 12 år siden, jeg var lidt bange for at freden var spoleret af den globale overflod af globetrottere. Du er heldig er du - nyd det.
Malthe