lørdag den 11. august 2007

Nu har jeg været i La Paz 3 dage og er så småt begyndt at kunne finde rundt. I går var jeg med Mia på rundtur i byen, hvor jeg både så parlamentet, San Francisco kirken, Plaza de Estudiante (de studerendes plads), turistkvarteret (en masse små boder, hvor de sælger alt muligt forskelligt til lokale og turister – billigt – for de har ikke rigtig fundet ud af at udnytte turismen. Og så så vi det gamle spanske hus som vi skal flytte ind i så snart det bliver muligt. Mia og Hans Ole havde regnet med at kunne flytte ind for et halvt års tid siden – men den slags ta’r tid i Bolivia.
Men det bedste ved at være på sightseeing i La Paz er menneskerne. Indianerkoner der går rundt med bowlerhat er ikke et sjældent syn, hekse og troldmænd, der sælger lamafostre og andet godt, der kan hjælpe mod forskellige lidelser og så er der skopudsere på gaden der bærer masker fordi de er flove over at pudse folks sko (det er ofte studerende fra universiteterne, som ikke vil genkendes af deres klassekammerater). Der er også skriverne; folk der sidder på gaden med skrivemaskiner, som man kan gå til hvis man skal have skrevet noget, men ikke selv har lært at skrive og så er der enkerne fra Potosi, hvis mænd er døde i minerne, så de bliver nødt til at tigge.
Der er altså nok at se på i La Paz, hvor trafikken er temmelig voldsom (måske fordi man automatisk får kørekort når man fylder 18!) Det er rigtig fedt at der er masser af liv i gaderne, men jeg glæder mig også til at se noget andet. På fredag tager vi på weekendtur til Titicacasøen.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Arg Sofie jeg er så misundelig! Jeg læste en artikel om Titicaca søen for en uge siden og tænkte på hvor fedt det kunn være at se det! Og du er så derhenne idag.. bittert.. Artiklen jeg læste i Adventure World (nr 75) har overskriften " Søen, der kysser himlen". Jeg vil også derhen! hehe og se siv-øer, siv-både og mennesker der spiser siv :P Tag nogle fede billder og læg dem ind med det samme :D

Anonym sagde ...

Hej Sofie
Tak for de fine beretninger so far, ih, hvor lyder det hele bare rigtig fedt, men lad lige vær med at opæeve det hele inden jeg kommer. Glæder mig helt vildt!! Og sikke nogen flotte billeder, ser frem til at se dem i levende live. Men vi ses jo lige om snart. KH Ane